Blogeista saatuja ideoita omaan opetukseen


Olen tutustunut opintopiirien oppimisvaikeusblogeihin. Tässä muutamia uusia ideoita, mitä niistä sain ja mitä aion hyödyntää omassa opetuksessani:

Omissa opetusryhmissäni on monia, joilla on lukivaikeus. Blogiin tutustuessani ja sitä työstäessäni opin tiedostamaan, että vaikka kirjoittaminen on tärkeä opiskelun taito, on hyvä muistaa käyttää myös muita oppimiskeinoja monipuolisesti. Opetuksessa keväällä 2017 aion jatkossa käyttää enemmän mm. äänitteitä ja videoita erilaisten tehtävien toteuttamiseen. Ja ensi lukuvuoden työssäoppimispaikan esittelyyn voisimme myös ryhmän kanssa opetella iMovie - sovelluksen käyttöä. Lisäksi mm. pelillinen Kahoot - sovellus on sellainen, minkä itse aion kevään 2017 aikana ottaa uutena kokeiluun vilkkaamman opiskelijaryhmän kanssa, joilla on haasteena keskittyä kuuntelemaan opetusta.

Syksyn aikana oivalsin, että omassa ryhmässäni myös WhatsApp - sovellus on lukihäiriöisille tai aremmille opiskelijoille kätevä tiedon vaihtoon, sillä he pystyvät ilmaisemaan oppimistaan myös kuvilla ja kuvaamaan tunnetilojaan erilaisilla merkillä (emojit).

Opetan merkonomeille myös ammattimatematiikkaa, ja asia, mihin jatkossa panostan entistä enemmän on se, että matematiikan opetustilanteissa en ensisijaisesti korosta vain oikeita vastauksia. Myös tehtävien käytännön läheisyys ja arkeen sitominen tulee muistaa vielä paremmin opetustilanteissa. Yritän jatkossa yhä paremmin suosia matematiikan tunneilla ymmärtämistä, vaivannäköä ja hauskuutta.

Kommentit