HOPS - Opiskelijan hyvinvoinnin edistäminen

Teema: Opiskelijan hyvinvoinnin edistäminen


Osaamistavoitteet
Arviointikriteerit
Osaamisen tunnistaminen ja osoittaminen
Erityisopettaja:


-toimii monialaisen opiskeluhuoltoryhmän tai opiskelijoiden hyvinvointityöryhmän jäsenenä ja tuo oman erityisopetuksen asiantuntemuksensa opiskelijan tukemiseen.


-tietää erilaisten elämänmuutostilanteiden vaikutuksen opiskeluun ja osaa tarvittaessa ohjata opiskelijoita kuntoutus-, sosiaali-, terveys- ja ammatinvalintapalveluihin.

-osaa soveltaa opiskeluhuollon lainsäädäntöä omassa työssään.
Erityisopettajaopiskelija:


-tuntee opiskeluhuollon lainsäädännön asettamat vaatimukset opiskeluhuoltotyölle.


-osaa ennakoida, suunnitella ja toteuttaa opiskeluhuoltotyötä erityisopetuksen näkökulmasta.


-tunnistaa erityisen tuen merkityksen opiskelijan hyvinvoinnin kannalta sekä suhteessa muihin opiskelijan tukitoimiin.


-osaa toimia monialaisissa ryhmissä opiskelijan edun mukaisesti.
Osaaminen ja kokemus
Teemasta:

Olen ohjannut useamman opiskelijan, myös erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan ammattiopiston oppilashuollon piiriin.  Usein kyse on ollut poissaoloista, masennuksesta tai alakulosta, mihin osasyynä on opiskelijan erityisen tuen tarve, kun hänellä ollut tunne, ettei hän "osaa oikein mitään ja muut ovat parempia".

Lisäksi olen ryhmänohjaajana osallistunut oppilaan hyvinvoinnin ja opiskelujen etenemiseen tähtäävään keskusteluun jossa on myös ollut mukana opiskelija, erityisopettaja, kuraattori ja opinto-ohjaaja sekä välillä myös terveydenhoitaja.

Opetan työelämätaitoja suurelle (28 opiskelijaa) monialaiselle opiskelijaryhmälle, jossa on monta erityistä tukea tarvitsevaa henkilöä. Koen sen haastavaksi, sillä en ehdi yksin ohjatessani antamaan yksilöllistä tukea riittävästi, jolloin osa opiskelijoita turhautuu.  Tässä on minulla ja työyhteisölläni kehittämisen paikka; miten tällaiset tilanteet saataisiin kaikille osapuolille miellyttävämmiksi ja toimivammiksi.












Oppimistavoitteet:

Tavoitteena on oppia tuntemaan huolellisesti opiskeluhuollon lainsäädännön asettamat velvoitteet opiskeluhuoltotyöhön.

Osaamisen osoittaminen:
Osaaminen osoitetaan osallistumalla verkkokeskusteluun ammatillisen erityisopetuksen eettisyydestä.





Itsearviointi:
Kannan erityistä vastuuta myös erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden hyvinvoinnista. Olen selvillä opiskelijahuollon lainsäädännön asettamista velvotteeista opiskeluhuoltotyöhön.

Ohjaavan opettajan arviointi:


Kommentit