Opetusharjoitteluraportti
Missä olin, milloin ja keiden kanssa?
Harjoittelupaikkani oli
Omnia Koulutus, Kirkkonummen yksikkö ja siellä ensimmäisen vuoden liiketalouden
perustutkinnon opiskelijaryhmä. Opetusharjoitteluryhmässäni oli 17 opiskelijaa,
joista yksi oli koko harjoittelujakson ajan laajennetulla
työssäoppimisjaksolla. Yhdeksällä opiskelijoista (53 %) on henkilökohtaisen opetuksen
järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). Kolme opiskelijaa on
maahanmuuttajataustaista. Opiskelijat opiskelivat lukujärjestyksen mukaisesti ryhmässä
ja opetin ja ohjasin heille kaupan palvelua ja myyntiä ajalla 9.1.2017–15.3.2017
yhteensä 100 tuntia. Palautin opetusharjoitteluun liittyvän suunnitelmani 9.2.2017,
jolloin opetusta oli jäljellä vielä 53 tuntia.
Äidinkielen opettajan kanssa suunnittelimme
integrointituntien aikataulut ja toteutuksen. Laaja-alainen erityisopettaja
antoi lisäopetusta jakson aikana ryhmän opiskelijoille matematiikassa ja
englannin kielessä. Kuraattori keskusteli elämänhallinnan kanssa painivien
opiskelijoiden kanssa ja opinto-ohjaaja, Kirkkonummen lastensuojelun työntekijä
sekä Hyvinvointipalvelut Arjessa Oy:n työntekijä olivat tarvittaessa mukana,
kun suunnittelimme yksilöllisiä lukujärjestyksiä elämänhallinnassa tukea
tarvitsevien opiskelijoiden kanssa. Laaja-alainen eritysopettaja Merja Mäkinen
oli ohjaavana opettajanani.
Kun ryhmä suoritti ikärajapassin viralliset testit ja kun
pidimme äidinkielen opettajan kanssa yhdessä tunnin työkyvystä, työhyvinvoinnista ja kokoustekniikasta, opetuksen
avustaja oli mukana tunneilla takaamassa kaikille työrauhan.
Harjoitellessamme iMovie-ohjelman käyttöä kuvaamalla Omnian kirjastosta
lainatuilla iPadeilla hyviä ja huonoja asiakaspalvelutilanteita, minulla oli
mukana InnoOmnian digitaalisen kehittämisen erityisasiantuntija mukana
ohjaamassa oppimistapahtumaa.
Harjoittelun laajuus
Opiskelijat opiskelivat lukujärjestyksen mukaisesti ryhmässä
ja opetin ja ohjasin heille kaupan palvelua ja myyntiä ajalla 9.2.2017–15.3.2017
yhteensä 53 tuntia. Opetuksen ja ohjauksen suunnitteluun sekä oppimistehtävien
tarkastamiseen ja kommentointeihin opetuksen ulkopuolisella ajalla meni aikaa n.
35 tuntia. Yksilöllisiin palavereihin opinto-ohjaajan, kuraattorin,
Kirkkonummen lastensuojelun ja Hyvinvointipalvelut Arjessa Oy:n kanssa meni
aikaa yhteensä 8 tuntia.
Harjoitteluympäristöni
Harjoitteluympäristönäni
toimi Omnia Koulutus, Kirkkonummen yksikkö ja siellä ensimmäisen vuoden liiketalouden
perustutkinnon opiskelijaryhmä. Meillä
oli luokkatiloina A-talon luokat PA132 (tietokoneluokka) ja PA122
(teorialuokka).
Lisäksi tein opetusryhmälle Moodle-alustan, mihin vein
aiheeseen laatimaani materiaalit ja tehtävänannot. Jos opiskelija ei syystä tai
toisesta päässyt tulemaan kouluun, tehtävät / korvaavat tehtävät ja aineistot
löytyivät Moodlesta. Tämä osoittautui hyväksi siinä vaiheessa, kun yhdeltä
ryhmän opiskelijalta murtui käsi ja hän joutui se takia jäämään ensi alkuun
kahdeksi viikoksi pois koulusta. Opiskelija pystyi kotoa käsin tekemään
tehtäviä, eikä jäänyt pahasti jälkeen opetuksesta.
Miten saavutin tavoitteeni ja mitä uutta tein ja opin?
Opetuksessani yhtenä tavoitteenani oli, että mahdollisimman
moni opetusharjoitteluryhmän opiskelija saisi opintojaksoon liittyvän
virallisen ikärajapassin.
Opetusharjoittelun aikana virallisen ikärajapassin sai 15 opiskelijaa eli 88 %
opiskelijoista, mitä voinee pitää ihan hyvänä saavutuksena. Kahdella
opiskelijalla sitä ei vielä ole, toisella sen takia, että hän on päihteiden
käytön takia hoidossa Stopparissa ja toinen oli koko harjoittelun ajan
laajennetussa työssäoppimisessa, eikä ehtinyt vielä opiskella ikärajapassiin
liittyviä asioita.
Tavoitteenani oli myös kehittyä entistä paremmin huomaamaan
ja määrittelemään opiskelijan vahvuuksia ja tuen tarvetta ja toteuttaa entistä
paremmin opiskelijalähtöisesti
suunniteltua opetusta, joka huomioi joustavia tapoja toteuttaa sitä. Tein yksilöidyn listan opiskelijoiden
vahvuuksista ja tuen tarpeista, jonka annoin myös toiselle liiketalouden
opettajalle. Olen opetusharjoittelun aikana entistä aktiivisemmin ohjannut
erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita laaja-alaisen erityisopettajan
tukipajaan. Olen muistuttanut heitä siitä WhatsAppilla ja saattanut heitä
oikeaan paikkaan henkilökohtaisesti. Lisäksi olen helpottanut eräitä
oppimistehtäviä (esim. kassan käyttöön liittyvillä oppitunneilla) maahanmuuttajataustaisille
opiskelijoille, jotta he saisivat tehtäviä, joiden avulla heillä on
mahdollisuus kokea onnistumisia. Olen myös vienyt materiaalin ja tehtävät
Moodleen ja uutena asiana laitoin sinne myös ryhmätehtäviä korvaavia tehtäviä
niille, jotka eivät päässeet oppitunneille.
Yksi kehitystavoitteeni oli keskittyä omassa ohjauksessa
entistä paremmin selkokielisyyteen, selkeiden
ja ymmärrettävien ohjeiden antamiseen niin kirjallisesti kuin suullisesti. Käytin
tähän runsaasti aikaa ja tein kaiken opetusmateriaalin ja oppimistehtävät
selkokielellä. Lisäksi kävin asiat myös suullisesti tunnilla läpi, sillä
huomasin, että maahanmuuttajataustaiset opiskelijat ja ne, joilla on
lukivaikeuksia, ymmärtävät asiat paremmin, kun ne selitetään suullisesti ja
rauhallisesti.
Toinen kehitystavoitteeni oli myös oppia mahdollisimman nopeasti reagoimaan ja pyytämään apua opetuksen
avustajalta ja laaja-alaiselta erityisopettajalta opiskelijoiden etenemisen
varmistamiseksi. Pyysin opetuksen
avustajaa mukaan ikärajapassiin liittyvään testitilaisuuteen. Pyysin myös
aktiivisesti laaja-alaista erityisopettajaa järjestämään tukipajoja sitä
tarvitseville ja olemme yhdessä katsoneet opiskelijoilleni sopivat ajankohdat
tukipajojen järjestämiselle.
Kolmas kehittymiskohteeni oli digitaalisuuden asteittainen lisääminen opetuksessa. Otin mukaan muutaman
uuden digitaalisen välineen ja keinon oppimistilanteisiin. Lainasin ryhmälle
Omnian Espoon toimipisteen kirjastosta iPadit käyttöön. Käytimme iPadien
iMovie-ohjelmaa asiakaspalvelutilanteen kuvaamisessa. Uutena otin myös Kahoot-kyselyn
käyttöön oppituntien loppuun kassan käyttöön liittyvien asioiden kertaamisessa.
Pyysin ensimmäistä kertaa Omnian digitaalisen oppimisen asiantuntijan,
Esko Liuksen, iMovie-ohjelman perusteiden opettamisen oppitunneille mukaan, ja
opiskelijat ovat itsekin niin hyviä digitaalisten välineiden käytössä, että se
onnistui hyvin. Kahoot-kyselyyn osaa ottaminen ei sujunut niin mallikkaasti,
sillä osan mielestä se oli lapsellista (”Ysillä näitä oli jatkuvasti”) ja
maahanmuuttajataustaiset opiskelijat olivat erittäin hitaita vastaamaan
kysymyksiin, jolloin toiset opiskelijat turhautuivat. Mutta Kahoot-kisakin saatiin päätökseen ja
voittaja, hiljainen takapenkin poika, oli silkkaa hymyä.
Tavoitteeni oli, että
mahdollisimman moni opiskelija saa riittävästi henkilökohtaista ohjausta ja
yksilöllistä tukea niin, että hän pystyy kurssin tehtävistä suoriutumaan ja
oppii asioita aidosti. Tunnen ryhmäni opiskelijat hyvin ja osaan mennä tunnilla
antamaan apua niille, jotka sitä tarvitsevat. Ryhmässäni on myös oppilaita,
jotka oma-aloitteisesti neuvovat ja auttavat toisia tukea tarvitsevia. Laadin
suuremmista kokonaisuuksista (esim. kassan käyttö, turvallisuusjärjestelmät,
kuluttajansuojalaki) kertaustehtäviä, jotta huomasin, missä asioissa on vielä kerrattavaa
ja mitkä asiat on opittu. Yksi
opiskelija ei edistynyt opinnoissaan lainkaan vakavan päihdeongelmansa takia.
Kuitenkin 16/17 eli 94 % edistyi harjoitteluni aikana opinnoissaan ja sai
Helmeen merkintöjä, että on saavuttanut oppimistavoitteitaan.
Miten opetusharjoittelu edisti erityisopettajaksi kasvua?
Opetusharjoittelu antoi minulle lisää ammatillista valmiutta. Opin suunnittelemaan oppituntini
entistä huolellisemmin ja ohjaamaan aikaisempaa tarkemmin opiskelijoita
tukitoimenpiteiden piiriin. Lisäksi eriytin opetusta mm. laatimalla
vaihtoehtoisia tehtäviä, jotka soveltuvat paremmin lukihäiriöisille
opiskelijoille ja maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille. Käytin myös
selkokieltä kaikessa opetusmateriaalissa ja tehtävissä. Ymmärsin entistä
paremmin, miten tärkeää on puhua selkeästi, rauhallisesti ja riittävän hitaasti,
jotta asiat tulevat mahdollisimman hyvin ymmärretyksi. Tein runsaasti
moniammatillista yhteistyötä, mikä oli erittäin miellyttävää siinä mielessä,
että kaikkea ei tarvinnut niin sanotusti tehdä itse. Menin myös pois mukavuusalueiltani ottamalla
minulle uusia digitaalisia välineitä käyttöön.
Ja vaikka en ollut laittanut tavoitteisiini annettujen
tukitoimenpiteiden kirjaamista, opin harjoitteluni aikana kirjaamaan erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille annetut
tukitoimenpiteet entistä järjestelmällisemmin Helmi-järjestelmään kaikkien
opettamieni ryhmien osalta.
Kävin myös syvällä ja vietin joitakin huonosti nukuttuja öitä, kun
huomasin, että kaikkia niitä oman ryhmän opiskelijoita, joilla on
elämänhallinnallisia ongelmia, en voinut mielestäni riittävästi auttaa, vaikka
mitä olisin tehnyt ja yrittänyt. Opin kuitenkin murheenlaaksoistani nousemaan ja
onneksi olemaan iloinen niistä opiskelijoista, jotka oppivat ja edistyvät ja
ovat paikalla. Ja eiköhän sen pitäisi riittää, että yrittää parhaansa ja pyytää
apua sekä ohjaa eteenpäin tarvittaessa.
Jäin opintovapaalle opetusharjoitteluni jälkeen ja opiskelijani
ovat viestitelleet ikävöineensä minua. Yksi erityistä tukea tarvitseva
opiskelija sanoi, että alkoi itkeä, kun lähdin. Tunneside ryhmäni
opiskelijoihin on voimakas, ja minun on ollut jopa vaikea päästää heistä irti.
Mutta eiköhän se liene aitoa välittämistä.
Huomasin myös, että olen tehnyt eriyttämistä aikaisemminkin
tietämättäni, vain sillä, että olen ajatellut opiskelijan parasta enkä vain
pyrkinyt pääsemään mahdollisimman helpolla. Olen myös ohjannut lahjakkaampia
opiskelijoita hakeutumaan ammattikorkeakouluun ja valmentanut eteenpäin pääsykokeisiin.
Moni heistä on päässytkin jatko-opiskelemaan omaa alaansa.
Vahvuutena opettajuudessani koen kokemuksen erilaisten
nuorten kohtaamisesta ja aidon välittämisen. Opettamisessa ja ohjaamisessa
korostan jokaisen oppilaan yksilöllistä huomioimista. Mielestäni jokainen
opiskelija on erityinen.
Erityisopettajan työssä vaaditaan jaksamista, kykyä
ja halua kohdata haasteita sekä tehdä työtä sydämellä. Täytyy
myös vaikeiden tilanteidenkin keskellä katsoa luottavasti tulevaisuuteen.
Ihanaa on, että opettamalla ja ohjaamalla uusia asioita oppii itsekin paljon
uutta. Ja kyllä kasvua tapahtuu, kun on riittävän hyvä maaperä.
Ohjaavan opettajan tuki, seuraaminen ja arviointi
Ohjaava opettaja, laaja-alainen erityisopettaja Merja
Mäkinen oli tukenani opetusharjoittelusuunnitelman laatimisessa antamalla siitä
myönteistä palautetta ja rakentavaa kritiikkiä. Keskustelin hänen kanssaan
henkilökohtaisesti ja olin tarvittaessa hänen kanssaan sähköpostiyhteydessä,
jos mieltäni askarrutti jokin opetusharjoitteluuni liittyvä asia. Merja Mäkinen oli myös seuraamassa opetustani
pe 17.2.2016, jolloin aiheena oli kassan käyttöön liittyvä lähimaksaminen.
Laitoin tunnin alussa opiskelijat 2-3 hengen ryhmiin
keskustelemaan, mitä he tietävät lähimaksamisesta, missä he ovat käyttäneet
sitä ja minkälaisia kokemuksia heillä on siitä lähimaksamisesta. Tämän jälkeen
he saivat ryhmittäin kertoa tietämyksistään ja kokemuksistaan.
Sen jälkeen
kävimme yhdessä luokan kanssa läpi korttiturvallisuus.fi -sivustolla olevaa
aineistoa lähimaksamisesta:
Sivustolla on selkeästi ja ymmärrettävästi käyty läpi
olennaiset lähimaksamiseen liittyvät asiat, joten sivusto oli hyvin
hyödynnettävissä sellaisenaan.
Lopuksi opiskelijat saivat itsenäisesti tehdä laatimani selkokielisen
oppimistehtävän lähimaksuun liittyen.
Jalkauduin opiskelijoiden pariin auttamaan apua tarvitsevia, erityisesti
erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita. Lukihäiriöisille ja maahanmuuttajataustaisille
opiskelijoille kävin erikseen neuvomassa läpi heitä askarruttavia asioita,
joita he eivät lukihäiriön tai suomen kielen heikon tason takia ymmärtäneet. Annoin
kannustavaa palautetta aina, kun asia oli ymmärretty oikein. Nopeammille
opiskelijoille annoin erillisen, vapaaehtoisen lisätehtävän aiheeseen liittyen.
Tehtävät palautettiin Moodleen.
Pidimme yhteisen palaverin 26.4.2017, missä
opetusharjoitteluni arvioitiin hyväksytysti suoritetuksi. Kokonaisarvioinnissa mainittiin,
että olen arvioinut opetettavasta ryhmästäni tuen tarpeen, suunnitellut ja
toteuttanut yleiset ja yksilölliset tukitoimet, käyttänyt monipuolisia opetus-
ja ohjausmenetelmiä sekä hyödyntänyt digitaalisia oppimisympäristöjä ja tieto-
ja viestintätekniikkaa. Ohjaava opettaja korosti arvioinnissaan erityisesti
sitä, että tavoitteiden asetteluni on selkeää, opetuksen eriyttäminen tapahtuu
opiskelijoiden lähtökohtia vastaavasti ja vuorovaikutus opiskelijoiden ja
viitetyhmien kanssa on luontevaa. Arviointilomake on toimitettu Hämeenlinnan
ammattikorkeakoulun opintotoimistoon.
Opetuksen seurannat yht. 20 h
10.4.2017 klo 14.15–17.00
(3 h) Omnia Lehtimäki Tukipaja
Seurasin erityisopetuksen koordinaattorin Merja Outisen ja yhteisten tutkinnonosien laaja-alaisen erityisopettajan Marja Lehto-Tuomisen työskentelyä. Kyseessä oli matematiikan, kemian ja fysiikan avoin tukipaja. Paikalla oli 12 opiskelijaa ja 2 opettajaa. Yli puolet opiskelijoista oli maahanmuuttajataustaisia. Erityisopettajan työhöni opin sen, että tällaisten avointen tukipajojen järjestäminen on opiskelijoiden oppimista edistävää. Kaikki opiskelijat eivät tarvinneet apua, mutta selvästi motivoituivat jo siitä, että on muitakin opiskelijoita ympärillä, jotka tekevät tehtäviä. Huomasin, että avoimessa tukipajassa oli hyvä tekemisen meininki.
Seurasin erityisopetuksen koordinaattorin Merja Outisen ja yhteisten tutkinnonosien laaja-alaisen erityisopettajan Marja Lehto-Tuomisen työskentelyä. Kyseessä oli matematiikan, kemian ja fysiikan avoin tukipaja. Paikalla oli 12 opiskelijaa ja 2 opettajaa. Yli puolet opiskelijoista oli maahanmuuttajataustaisia. Erityisopettajan työhöni opin sen, että tällaisten avointen tukipajojen järjestäminen on opiskelijoiden oppimista edistävää. Kaikki opiskelijat eivät tarvinneet apua, mutta selvästi motivoituivat jo siitä, että on muitakin opiskelijoita ympärillä, jotka tekevät tehtäviä. Huomasin, että avoimessa tukipajassa oli hyvä tekemisen meininki.
Eniten apua kaipasivat maahanmuuttajataustaiset opiskelijat.
Opin myös sen, että erityisopettajat
ovat erittäin kiitollisia ja iloisia siitä, jos saavat lisää auttavia käsiä
mukaan toimintaan. Itse havainnointini ohessa kävin läpi
maahanmuuttajataustaisen opiskelijan, Yaasmiin Ahmedin kanssa valinnaisen
matematiikan tilastomatematiikan tehtäviä. Asiat aukenivat hänelle, kunhan tempo oli
riittävän hidasta ja asiat käytiin läpi rauhallisesti ja selkeästi.
Tehtävänannot eivät onneksi olleet liian haastavia hänelle. Olin iloinen siitä, että
opiskelija innostui tehtävien työstämisestä, ja halusi jäädä kanssani jopa
yliaikaa tekemään niitä.
19.4.2017 klo 9.15–13.00
(4 h) Omnia Kirkkonummi, Sosiaali- ja terveysala, Hoito ja Huolenpito
Olin tarkkailemassa ammatillisen erityisopettajan Tiina Teräksen oppitunteja. Ensimmäisen vuoden lähihoitajaopiskelijaryhmässä oli läsnä aluksi 13 ja viimeisillä tunneilla 16 opiskelijaa. Läsnä olevilla opiskelijoilla seitsemän tarvitsee erityistä tukea. Oppitunneilla kansainvälisessä työssäoppimisjaksolla olleet opiskelijat kertoivat kokemuksistaan. Varsinaisena aiheena oli ikääntyneiden sosiaaliturva. Mielenkiintoista oli huomata, kuinka vilkkaammatkin opiskelijat kuuntelivat aktiivisesti, kun kansainvälisessä vaihdossa olleet opiskelijat kertoivat kokemuksistaan Hastingsissa luksusvanhainkodissa. Aihe tuntui aidosti kiinnostavan, ja opiskelijan kerronta ja esitys oli rauhallista ja selkeää. He esittivät myös itse tekemänsä videon matkastaan, jota opiskelijat seurasivat tarkkaavaisena.
Olin tarkkailemassa ammatillisen erityisopettajan Tiina Teräksen oppitunteja. Ensimmäisen vuoden lähihoitajaopiskelijaryhmässä oli läsnä aluksi 13 ja viimeisillä tunneilla 16 opiskelijaa. Läsnä olevilla opiskelijoilla seitsemän tarvitsee erityistä tukea. Oppitunneilla kansainvälisessä työssäoppimisjaksolla olleet opiskelijat kertoivat kokemuksistaan. Varsinaisena aiheena oli ikääntyneiden sosiaaliturva. Mielenkiintoista oli huomata, kuinka vilkkaammatkin opiskelijat kuuntelivat aktiivisesti, kun kansainvälisessä vaihdossa olleet opiskelijat kertoivat kokemuksistaan Hastingsissa luksusvanhainkodissa. Aihe tuntui aidosti kiinnostavan, ja opiskelijan kerronta ja esitys oli rauhallista ja selkeää. He esittivät myös itse tekemänsä videon matkastaan, jota opiskelijat seurasivat tarkkaavaisena.
Opiskelijoiden
toiveesta ikääntyvien sosiaaliturvasta kirjoitettiin ruutuvihkoihin
perinteisesti lyijykynällä PowerPoint – dioista selkeää asiaa aiheesta. Se
näytti olevan hyvää harjoitusta myös maahanmuuttajataustaisille ja
lukihäiriöisille opiskelijoille.
Tämän jälkeen opiskelijat pyydettiin menemään 2-3 hengen ryhmiin
miettimään, minkälaista vanhuutta he itse toivoisivat. Tästä opin, että voisin
oman ryhmäni kanssa myös itse ottaa enemmän keskustelevaa kanssakäymistä mukaan
opetukseeni. Tiina Teräs antoi hienosti opiskelijoille aikaa miettiä omia
vastauksiaan ja sai myös kysymyksin aremmatkin opiskelijat vastaamaan.
Tunneilla oli tekemisen ja oppimisen meininki. Opettaja muistutti myös
yksilöllisesti niitä opiskelijoita, joilla oli rästejä, osallistumaan
tukipajaan.
20.4.2017 klo
9.15–11.00 (2 h) Omnia Leppävaara, YTO – rästit ja tukipaja
Olin seuraamassa laaja-alainen erityisopettajan (Yhteiset tutkinnon osat) Minna Finstadin tukipaja, jossa sai tukea yhteisiin tutkinnon osiin liittyviin aineisiin.
Olin seuraamassa laaja-alainen erityisopettajan (Yhteiset tutkinnon osat) Minna Finstadin tukipaja, jossa sai tukea yhteisiin tutkinnon osiin liittyviin aineisiin.
Tukipajaan tuli kolme opiskelijaa. Yksi opiskelijoista oli
maahanmuuttajataustainen urheilupolkulainen, joka kertasi fysiikan tehtäviä.
Toisella opiskelijalla oli Touretten oireyhtymä, ja hän teki englannin
tehtäviä, joissa oli mukana tekniikan sanastoa. Kolmas opiskelijoista teki matematiikan
tehtäviä.
Tehtäviä tehtiin perinteisesti paperia ja lyijykynää
käyttäen. Englannin kielen tehtävien tekijällä oli oma matkapuhelin käytössä,
ja hän tarkasti Google sanakirjasta sanoja. Opettaja myös pyysi toisia
opiskelijoita selventämään maahanmuuttajataustaiselle opiskelijalle tehtävien
antoa. Opiskelijat tekivät tehtäviä
omaan tahtiinsa saman pöydän ympärillä ja pyysivät myös minua auttamaan niissä.
Siinä tuli itsekin kertailtua jonkin verran englannin sanastoa ja matematiikan
kaavoja, mikä oli mielestäni mielekästä aivojumppaa. Oli miellyttävä huomata,
että opiskelijat suhtautuivat minuun todella luontevasti eivätkä jännittäneet
läsnäoloani, vaan ottivat tarjotun avun avoimesti vastaan.
20.4.2017 klo 11.15–13.00
(2 h) Omnia Leppävaara, Rinnakkaisopetus matematiikka
Olin seuraamassa laaja-alaisen erityisopettajan (Yhteiset
tutkinnon osat)
Minna Finstadin matematiikan rinnakkaisopetusta. Käytännössä
tämä tapahtui niin, että Finstad kävi matematiikan luokasta pyytämässä
opettajalta tehtäviä ja pyysi luokasta erityistä tukea tarvitsevia
opiskelijoita mukaansa omaan luokkaansa. Opiskelijoita oli yhteensä kuusi.
Opettaja kävi valkotaululla läpi mm. piirin laskemiseen liittyviä asioita. Itse
autoin yhtä opiskelijaa laskemaan puolipallon (padan) pinta-alaa. Olin
ihmeissäni, kun mallivastaus oli erilainen kuin omani ja menin tarkistamaan
asiaa matematiikan opettajalta. Hän oli erehdyksessä laittanut mallivastaukseen
koko pallon pinta-alan. Olin kuitenkin
tyytyväinen, että olin pitänyt pintani ja sain neuvottua asian opiskelijalle
oikein. Mielestäni laaja-alaisen
erityisopettajan työtehtävät vaikuttivat erittäin mielenkiintoisilta ja
huomasin olevani niiden tekemisestä entistä enemmän kiinnostunut. Huomasin sen
olevan monipuolista työtä, jota pystyisin kehittämään eteenpäin entistä
mielekkäämmäksi.
28.4.2017 klo 9.00–15.00
(6 h) Pitäjänmäen peruskoulu, eri aineita
Olin seuraamassa erityisopettaja Juha Lautiaisen englannin
tunteja. Hän opetti ja ohjasi ensiksi viidennen luokan pienryhmää. Kolme
opiskelijaa kuudesta oli paikalla.
He tekivät adjektiiveihin liittyviä harjoituksia. Opettaja
ohjasi opiskelijoita yksilöllisesti tehtävien alkuun. Luokassa oli kaksi
rauhallista opiskelijaa ja yksi vilkas ADHD -opiskelija joka jutteli ja oli
äänessä miltei koko ajan. Opettaja keskusteli hänen kanssaan rauhallisesti,
kunnes hän oli valmis aloittamaan tehtävien teon. Opiskelijat tekivät
itsenäisesti tehtäviä, ja vilkkaampi opiskelija tarvitsi runsaasti
henkilökohtaista tukea. Opettaja neuvoi häntä ääntämisessä ja miten kieli
laitetaan englannin th -äänteessä.
Opiskelija oppi sitä mukavasti eteenpäin. Ilmapiiri oli rauhallinen ja
miellyttävä ja luokassa oli tekemisen meininki. Opettaja mainitsi jossain
kohtaa, että ”aina menee väärin ennen kuin oppii”. Itse en nyt ihan noinkaan
menisi sanomaan.
Opettaja on kuitenkin huumorintajuinen ja mukava ja opiskelijat yksilöllisesti
huomioon ottava, mikä osaltaan edesauttoi heitä opiskelussa.
Juha Lautiainen ohjasi myös 9. luokan huonokuuloisten pienryhmää.
Paikalla oli 5 opiskelijaa.
Opetus tapahtui pienryhmälle suunnitellussa luokassa, jossa
oli istumapaikat yhdeksälle opiskelijalle. Radiosta kuului aamunavauksessa
laulu ” Muutkin mokaa”, mikä sai hyvälle tuulelle. Opettaja oli eriyttänyt
englannin tehtävät opiskelijoille. Hän sanoi, että heidän olisi miltei
mahdotonta kääntää koko tekstiä, mutta aukkokäännöstehtävä on realistisesti
tehtävissä. Itsenäisen työn jälkeen opiskelijat saivat oikeat vastaukset
sisältävän paperin.
Tunnilla työskentely oli rauhallista. Opiskelijat tekivät
tehtäviä itsenäisesti. Yksikään ei häiriköinyt tai tehnyt omiaan. Mitään pari- tai
ryhmätyöskentelyä ei ollut. Ihmeen rauhallista tunnilla on, tuumasin sen aikana.
Käytössä olivat perinteiset välineet: oppikirja, harjoituskirja, kynä ja kumi.
Opiskelijoille ei annettu valmiita vastauksia vaan heidät ohjattiin etsimään
vastauksia ja sanoja itsenäisesti.
Opettaja suhtautui myös omiin pieniin erehdyksiinsä
luontevasti. Kun Lautiainen oli antanut aluksi väärät sivunumerot
tehtäväkirjasta, huomattuaan asian, hän mainitsi, että ” Päivän teema:
mokaaminen”.
Seuraavaksi olin katsomassa 9–luokkalaisten opinto-ohjaajan
Satu Haimen tuntia. Tunnin aiheena oli pääsykoevalmennus. Ryhmän ohjaaja ja
samanaikaisopettaja Anne Heikkinen oli mukana tunnilla. Hän kertoi, että
huonokuuloisten ryhmässä on yleistä vielä, että tuki siirtyy sinne, minne
opiskelijat menevät. Huonokuuloisten ryhmään oli integroitu myös normaaliluokan
opiskelijoita 2 kpl. Paikalla oli 7 opiskelijaa, joista huonokuuloisia 4, ja
lisäksi yksi ”alisuoriutuja”. Opinto-ohjaaja
kävi rauhallisesti läpi, miten pääsykoehaastatteluun kannattaa valmistautua.
Sen jälkeen opiskelijat jaettiin kahteen ryhmään. Haastattelutilannetta
harjoiteltiin niin, että opettaja tai opinto-ohjaaja oli ryhmässä mukana
ohjaamassa ja antamassa palautetta. Jaetaan kahteen ryhmään ja käydään
haastattelutilanteita, miksi haluat ja miksi sinut pitäisi valita. Yksi opiskelijoista, ”alisuoriutuja”, ei
halunnut osallistua, ja opettaja antoi hänen seurata toisten harjoittelua
rauhassa.
Iltapäivällä oli vuorossa Anne Heikkisen pitämä 9. luokan
matematiikan tunti huonokuuloisille. Tunnilla käytiin läpi epäyhtälöitä, ja Multiplicationia
sai käyttää apuna päässälaskutehtävissä. Paikalla oli viisi opiskelijaa
yhdeksästä. Opettaja kävi selkeästi läpi
asioita ja auttoi myös apua tarvitsevia yksilöllisesti. Myös läksyt annettiin
yksilöllisesti. Mukava oli huomata, että alisuoriutuja reipastui päivän mittaan
huomattavasti, hän keskittyi matematiikan tehtäviin jo paremmalla otteella ja
tervehti myös erityisopettajaopiskelijoita.
Viimeiset iltapäivän tunnit olivat liikuntatunteja.
Huonokuuloisten ryhmä oli integroitu normaaliluokan ryhmien kanssa. Jussi
Kinnunen ja Karoliina Raunio toimivat liikuntaopettajia ja lisäksi Anne
Heikkinen oli mukana tunneilla. Paikalla oli n. 30 opiskelijaa, ja he
harjoittelivat Poloneesia kevätjuhlaesitykseen. Normaaliluokan opiskelijat suhtautuivat
erityisen luontevasti erityistä huonokuuloisiin ja muihin erityistä tukea
tarvitseviin opiskelijoihin, mikä oli miellyttävä huomio.
4.5.2017 klo 11.00–14.00
(3 h) Omnia Leppävaara Tukipaja ja JOTS merkonomiopiskelijoille
Olin seuraamassa laaja-alaisen erityisopettaja Ira Aaltonen
työskentelyä. Hän opettaa erityitä tukea tarvitseville merkonomi- ja datanomiopiskelijoille äidinkieltä, ruotsia, englantia,
yhteiskuntaoppia ja yritystoimintaa. Aluksi hänen opiskelijoitaan ei ollut
paikalla, ja silloin hän laati helpotettuja tehtäviä englannista yhdelle erityistä
tukea tarvitsevalle opiskelijalle.
Kun tukea tarvitsevia opiskelijoita
alkoi tulla paikalle, Aaltonen auttoi heitä yksilöllisesti alkuun heidän tehtäviensä
kanssa. Opettaja puhui hiljaa, jotta kaikilla olisi työrauha. Muutaman
opiskelijan kanssa hän kävi läpi ruotsin kielen substantiiveja. Opin itsekin uutta,
sillä en ollut aikaisemmin tiennyt, että 70 % ruotsin kielen substantiiveista
on en -sukuisia.
Aaltonen osasi käydä opettamansa
asiat selkeästi läpi ja johdatella halutontakin opiskelijaa aloittamaan
tehtävien kanssa työskentelyn. Suurimpana ongelmana hän näki sen, että usein opiskelijaa ei
näy, vaikka hänen pitäisi olla tunnilla ja / tai tapaamisesta olisi sovittu.
Joustavassa
merkonomiryhmässä suurin osa opiskelijoista tuli paikalle klo 11.30 ruokailun
jälkeen, vaikka heidän periaatteessa pitäisi saapua kouluun klo 9.15 tai 10.15.
Oli mielenkiintoista
huomata, miten yksilöllistä tuki on erityistä tukea tarvitseville. Heille
annetaan runsaasti eriytettyjä tehtäviä. Mitään pari- tai ryhmätyöskentelyä
tuen tarpeessa oleville ei ole järjestetty.
Harjoittelujakson aikana on tutustuttu monipuolisesti erityisopetuksen tehtäväkenttään: pienryhmä- ja yksilöohjaus sekä samanaikaisopetus ja yleisopetuksen ryhmässä tuen ohjaaminen intedroiduille opiskelijoille. On hyvä, että myös perusopetus on sisältynyt harjoitteluun.
VastaaPoistaOmaa kehityspolkua on analysoitu ansiokkaasti eritellen, ja myös huomattu inhimillinen tekijä ja opettajan työssään kohtaamat riittämättömyyden tunteet, mutta myös työn palkitsevuus.
Selkeästi asetetut ja rajatut tavoitteet auttavat myös arvioimaan tavoitteiden saavuttamista, sekä hahmottamaan ongelmakohtia ja kehitystarpeita jatkossa.