HOPS - Erityisopettajan ammatillinen kasvu

Teema: Erityisopettajan ammatillinen kasvu






Osaamistavoitteet
Arviointikriteerit
Osaamisen tunnistaminen ja osoittaminen
Erityisopettaja:

-analysoi omaa toimintaansa ja ammatillista kasvuaan.


-kehittää ja uudistaa omaa opetustaan, ohjaustaan ja asiantuntijuuttaan tavoitteellisesti.


-toimii tutkivalla ja kehittävällä otteella oppimisen ohjaamisessa, oppimisyhteisöissä ja toimintaympäristöissä.


-luo työlleen vahvan ammattieettisen perustan.
Erityisopettajaopiskelija:


-toimii työssään ammatillista opetusta ohjaavien säädösten mukaisesti.


-toimii ammattieettisten arvojen ja periaatteiden mukaisesti.


-arvioi omaa osaamistaan ja asiantuntijuuttaan sekä määrittelee osaamisensa kehittämistarpeita.

-käyttää erityispedagogiikan teoreettisia lähtökohtia oman työnsä kehittämiseen.

-edistää koulutuksen, tutkimuksen ja työelämän yhteistyötä kansainvälisessä työ- ja toimintaympäristöissä.

Osaaminen ja kokemus
Teemasta:


Mielestäni toimin työssäni lain ja säädösten mukaisesti ja moraalisesti.


Lisäksi arvioin päivittäin omaa opetus- ja ohjausosaamistani ja pyrin tekemään korjausliikkeen, jos olen huomannut, että jokin esim. tehtävänanto  ei ole toimiva.


Osaan myös melko nopeasti huomata erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan tuen tarpeen ja pyrin auttamaan häntä mahdollisuuksien mukaan.


Olen ohjannut ja auttanut useita lukihäiriöisiä heidän kansainvälisen vaihtoon liittyvissä asioissa, jotta he saavat mm. hakemukset ja Europass CV:t työstettyä kuntoon ja ovat päässeet vaihtojaksolle.



Oppimistavoitteet:
-Tavoitteena on oppia kehittämään ja uudistamaan omaa opetusta, ohjausta ja asiantuntijuutta sekä käyttää  erityispedagogiikan teoreettisia lähtökohtia ja soveltaa niitä omassa työssäni.

Osaamisen osoittaminen:
-Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman laatiminen

-Oman kehittymisen pohdinta oppimispäiväkirjassa

-Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden motivoiminen ja ohjaaminen kansainvälisille työssäoppimisjaksoille.

 
Itsearviointi:
Olen laatinut itselleni henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman ja pohtinut omaa kehittymistäni
oppimispäiväkirjassani.
 
Olen ohjannut myös erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita hakeutumaan  kansainvälisille työssäoppimisjaksoille, kun olen huomannut, ettei tuen tarve ole este kv- vaihtojaksolle.

Kommentit