HOPS - Harjoittelu erityisopetuksessa

Teema: Harjoittelu erityisopetuksessa




Osaamistavoitteet
Arviointikriteerit
Osaamisen tunnistaminen ja osoittaminen
Erityisopettaja:
-osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja konsultoida erityisopetusta erilaisissa toimintaympäristöissä
-kokeilee ja soveltaa erityispedagogisia toimintamalleja ottaen huomioon opiskelijan yksilölliset tavoitteet.
Erityisopettajaopiskelija
-suunnittelee opetuskokonaisuuden erityisopetuksen näkökulmasta.
-toteuttaa erityisopetusta ja opiskelijan pedagogista tukea.
-huomioi opetuksessaan erityiset opetus- ja opiskelujärjestelyt.
-hyödyntää opetuksessaan ja ohjauksessa tieto- ja viestintätekniikkaa.
-huomioi yksilöllisiä opetuksellisia tarpeita.
-arvioi opiskelijoiden oppimista ja osaamista sekä tukee opiskelijoiden itsearviointitaitojen kehittymistä.
-toimii erityisopettajan ammattietiikan ja eettisten periaatteiden mukaisesti
-kykenee reflektoimaan omaa toimintaansa ammatillisena erityisopettajana.
-tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä kehittämiskohteitaan erityisopettajana ja osaa ottaa ne huomioon.
Osaaminen ja kokemus
Teemasta:
Olen suunnitellut useita kokonaisuuksia myös erityistä tukea tarvitsevien opiskelijat huomioiden (esim. lukivaikeus, ADHD, hahmottamisvaikeus).

Opetusryhmissäni on päivittäin erityistä tukea tarvitsevia henkilöitä, jotka pyrin huomioimaan niin, että heidän oppiminen ja osaaminen kehittyvät.

Hyödynnän opetuksessa ja ohjauksessa tietotekniikkaa (MS Office ohjelmat, WhatsApp, Moodle, YouTube), mutta siinä haluan kehittyä monipuolisemmaksi ohjaamalla opiskelijoita mm. blogien tekemiseen ja käyttämällä mm. Kahoot - kyselyjä ja iMovie - sovellusta hyödykseni opetuksessa.



 


Oppimistavoitteet:
Hyödyntää opetuksessa monipuolisesti tieto- ja viestintätekniikkaa ja sen tarjoamia mahdollisuuksia.

Hyödyntää opetuksessa erityiset opiskelu- ja opetusjärjestelyt ja
tukea suurissakin ryhmissä opiskelevien erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden oppimista ja osaamista.



Osaamisen osoittaminen:
Opetuskokonaisuuden kehittäminen, suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi (70 h) hyödyntämällä myös minulle uutta tietotekniikkaa.

Erityisopetuksen erilaisiin toteutusmuotoihin ja erityisopettajien työtehtäviin tutustuminen ( 20 h).
 
Itsearviointi: Olen suunnitellut ja kehittänyt erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat huomioiden toimivan opetuskokonaisuuden hyödyntämällä myös minulle uutta tietotekniikkaa. Lisäksi olen tutustunut erilaisiin erityisopetuksen toteutusmuotuoihin ja erityisopettajien työtehtäviin.


Kommentit