HOPS - Opiskelijan ohjaus

Teema: Opiskelijan ohjaus




Osaamistavoitteet
Arviointikriteerit
Osaamisen tunnistaminen ja osoittaminen
Erityisopettaja:


-arvioi opiskelijoidensa yksilöllisiä ohjaustarpeita.


-ohjaa opiskelijaa hänen opintopolullaan yhteistyössä oppilaitoksen muun henkilökunnan kanssa.


-toteuttaa ohjausta tutkinnon perusteiden, opetussuunnitelman ja muiden työtä ohjaavien normien mukaisesti.


-osaa arvioida opiskelijan ohjauksen kokonaistilannetta ja kehittää toimintaa arvioinnin pohjalta.
Erityisopettajaopiskelija:


-tuntee ohjauksen perustana olevat asiakirjat.


-arvioi erityisopiskelijoiden yksilöllisiä ohjaustarpeita.


-osaa laatia erityisopiskelijalle yksilöllisen urapolun HOPSiin

osaa ohjata erityisopiskelijaa hänen yksilöllisellä opintopolullaan.


-ohjaa erityisopiskelijaa erilaisissa toiminta- ja oppimisympäristöissä

kykenee ohjauksessa luovaan ongelmanratkaisuun ja päätöksen tekoon.


-kykenee reflektoimaan ja arvioimaan omaa toimintaansa opiskelijan ohjaajana.
Osaaminen ja kokemus Teemasta:


Olen ryhmäyttänyt useampaa opiskelijaryhmää ja ohjannut heidän opiskeluaan. Minulla on ollut  kaksi omaa ryhmää, joiden ryhmänohjaajana olen toiminut kolme vuotta/ryhmä. Koin mielekkäänä sen, että olen saanut ohjata samaa ryhmää niinkin pitkän aikaa.

Monilla ammattiopiston opiskelijoilla on runsaasti poissaoloja, vaikka he tarvitsivat opetusta, ohjausta ja henkilökohtaista tukea. Hyvä ryhmähenki ja ilmapiiri ovat erittäin tärkeitä opiskelijan motivoitumisen, oppimisen ja läsnä olevuuden kannalta.


Toteutan ohjausta tutkinnon perusteiden ja opetussuunnitelman mukaisesti. Osaan laatia erityisopiskelijalle yksilöllisen urapolun HOPSiin


ja pyrin ohjaamaan kaikkia opiskelijoita heidän yksilöllisillä opintopolullaan yhteistyössä muun henkilökunnan kanssa.

Mielestäni myös kykenen ohjauksessa luovasti ratkomaan ongelmia opiskelijan eduksi. Arvioin jatkuvasti omaa toimintaani opiskelijoiden ohjaajana.





Oppimistavoitteet:

Tavoitteena on oppia arvioimaan opiskelijan ohjauksen kokonaistilannetta ja kehittää toimintaa sen pohjalta.



Osaamisen osoittaminen:

-Suunnitelma opiskelijoiden opintoihin sitouttamisesta ja ryhmäyttämisestä

-Omien ohjaustilanteiden dokumentointi ja arviointi

 






Itsearviointi: Olen laatinut kattavan suunnitelman opiskelijoiden opintoihin sitouttamisesta ja ryhmäyttämisestä ja toteutan sitä käytännössä.

Ohjaavan opettajan arviointi:



Kommentit