Opetusharjoittelusuunnitelma
Olen aloittanut opetusharjoittelun oman ensimmäisen vuoden merkonomiryhmän kanssa. Alla on opetusharjoitteluun liittyvä suunnitelmani, jonka ohjaava opettajani on lukenut, kommentoinut ja hyväksynyt.
Opetusharjoittelun tavoitteena on toteuttaa erityistä tukea tarvitsevien merkonomiopiskelijoiden integroitua opetusta Kaupan palvelu ja Myynti – opintokokonaisuudessa. Kokonaisuus on yhteensä 30 osaamispistettä, ja on osa ammatillisia valinnaisia opintoja. Kirkkonummen yksikössä kaikki liiketalouden opiskelijat suorittavat kyseisen opintokokonaisuuden.
Tarkoituksena on, että mahdollisimman moni opiskelija saa riittävästi henkilökohtaista ohjausta niin, että hän pystyy kurssin tehtävistä suoriutumaan ja oppii asioita aidosti. Lisäksi tavoitteena on, että mahdollisimman moni opetusharjoitteluryhmän opiskelija saa opintojaksoon liittyvän virallisen ikärajapassin, jotta esim. sopivan kesätöiden ja työssäoppimispaikan hankkiminen olisi helpompaa.
Tavoitteiden toteuttamista ohjaa oppilaitoksen erityisopetuksen suunnitelma, jolla turvataan opiskelijan henkilökohtaisiin edellytyksiin perustuva oppiminen, itsensä kehittäminen ja ihmisenä kasvaminen. Opetuksen toteutuksessa hyödynnetään erilaisia opetusmenetelmiä ja osa opetuksesta integroidaan yhteisten aineiden yhteyteen (englanti ja äidinkieli).
Harjoittelu ammattiopiston liiketalouden perustutkinnon ryhmässä mahdollistaa kehittymistäni erityisopettajaksi. Olen kyseisin ryhmän ryhmänohjaaja ja näin ollen myös mukana kaikissa erityisopetuksen koordinaattorin ja opiskelijan sekä ajoittain hänen huoltajansa tai muun tukiverkoston kanssa laatimassa henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevaa suunnitelmaa (HOJKS). Perehdyn opiskelijoiden vahvuuksiin, oppimisvaikeuksiin, erityisen tuen tarpeisiin, elämäntilanteeseen ja mahdollisiin diagnooseihin. Tämän jälkeen laadin opetuksen suunnitelman ja tuntisuunnitelmat opiskelijoiden erityisen tuen tarpeet huomioiden opetussuunnitelman puitteissa.
Haluan kehittää taitojani käyttää erilaisia erityispedagogisia opetusmenetelmiä luontevana osana opetusta.
Tavoitteenani on kehittyä entistä paremmin huomaamaan ja määrittelemään opiskelijan vahvuuksia ja tuen tarvetta. Lisäksi tavoitteenani on toteuttaa entistä paremmin opiskelijalähtöisesti suunniteltua opetusta, joka perustuu opetussuunnitelmaan ja huomioi joustavia tapoja toteuttaa sitä. Kehityskohteinani ovat keskittyä omassa ohjauksessa entistä paremmin selkokielisyyteen, selkeiden ja ymmärrettävien ohjeiden antamiseen niin kirjallisesti kuin suullisesti. Yhtenä kehityskohteena on työstää toimivaa selkokielistä materiaalia opetuksen tueksi. Mielestäni selkokielisestä materiaalista on hyötyä kaikille opiskelijoille asioiden ymmärtämisen ja mieleen painamisen kannalta. Toinen kehityskohteeni on myös oppia mahdollisimman nopeasti reagoimaan ja pyytämään apua opetuksen avustajalta ja laaja-alaiselta erityisopettajalta opiskelijoiden etenemisen varmistamiseksi.
Kolmas kehittymiskohteeni on digitaalisuuden asteittainen lisääminen opetuksessa. Otan kokeilumielessä muutaman uuden digitaalisen välineen ja keinon mukaan opetukseen ja omaan oppimiseeni. Testaan iPadeillä iMovie- ohjelmaa asiakaspalvelutilanteen kuvaamisessa, Kahoot – kyselyn käyttöä asioiden kertaamisessa sekä digitaalisen oppikirjan -Kaupan taitajaksi - käyttöä oman tiedon päivittämiseen (en ole aikaisemmin opettanut kyseistä opintokokonaisuutta).
1. Harjoittelupaikka, kohderyhmä ja opiskelijoiden yksilöllisten tuen tarpeiden huomioiminen
Opetusharjoittelun tavoitteena on toteuttaa erityistä tukea tarvitsevien merkonomiopiskelijoiden integroitua opetusta Kaupan palvelu ja Myynti – opintokokonaisuudessa. Kokonaisuus on yhteensä 30 osaamispistettä, ja on osa ammatillisia valinnaisia opintoja. Kirkkonummen yksikössä kaikki liiketalouden opiskelijat suorittavat kyseisen opintokokonaisuuden.
Tarkoituksena on, että mahdollisimman moni opiskelija saa riittävästi henkilökohtaista ohjausta niin, että hän pystyy kurssin tehtävistä suoriutumaan ja oppii asioita aidosti. Lisäksi tavoitteena on, että mahdollisimman moni opetusharjoitteluryhmän opiskelija saa opintojaksoon liittyvän virallisen ikärajapassin, jotta esim. sopivan kesätöiden ja työssäoppimispaikan hankkiminen olisi helpompaa.
Tavoitteiden toteuttamista ohjaa oppilaitoksen erityisopetuksen suunnitelma, jolla turvataan opiskelijan henkilökohtaisiin edellytyksiin perustuva oppiminen, itsensä kehittäminen ja ihmisenä kasvaminen. Opetuksen toteutuksessa hyödynnetään erilaisia opetusmenetelmiä ja osa opetuksesta integroidaan yhteisten aineiden yhteyteen (englanti ja äidinkieli).
Harjoittelu ammattiopiston liiketalouden perustutkinnon ryhmässä mahdollistaa kehittymistäni erityisopettajaksi. Olen kyseisin ryhmän ryhmänohjaaja ja näin ollen myös mukana kaikissa erityisopetuksen koordinaattorin ja opiskelijan sekä ajoittain hänen huoltajansa tai muun tukiverkoston kanssa laatimassa henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevaa suunnitelmaa (HOJKS). Perehdyn opiskelijoiden vahvuuksiin, oppimisvaikeuksiin, erityisen tuen tarpeisiin, elämäntilanteeseen ja mahdollisiin diagnooseihin. Tämän jälkeen laadin opetuksen suunnitelman ja tuntisuunnitelmat opiskelijoiden erityisen tuen tarpeet huomioiden opetussuunnitelman puitteissa.
Haluan kehittää taitojani käyttää erilaisia erityispedagogisia opetusmenetelmiä luontevana osana opetusta.
Tavoitteenani on kehittyä entistä paremmin huomaamaan ja määrittelemään opiskelijan vahvuuksia ja tuen tarvetta. Lisäksi tavoitteenani on toteuttaa entistä paremmin opiskelijalähtöisesti suunniteltua opetusta, joka perustuu opetussuunnitelmaan ja huomioi joustavia tapoja toteuttaa sitä. Kehityskohteinani ovat keskittyä omassa ohjauksessa entistä paremmin selkokielisyyteen, selkeiden ja ymmärrettävien ohjeiden antamiseen niin kirjallisesti kuin suullisesti. Yhtenä kehityskohteena on työstää toimivaa selkokielistä materiaalia opetuksen tueksi. Mielestäni selkokielisestä materiaalista on hyötyä kaikille opiskelijoille asioiden ymmärtämisen ja mieleen painamisen kannalta. Toinen kehityskohteeni on myös oppia mahdollisimman nopeasti reagoimaan ja pyytämään apua opetuksen avustajalta ja laaja-alaiselta erityisopettajalta opiskelijoiden etenemisen varmistamiseksi.
Kolmas kehittymiskohteeni on digitaalisuuden asteittainen lisääminen opetuksessa. Otan kokeilumielessä muutaman uuden digitaalisen välineen ja keinon mukaan opetukseen ja omaan oppimiseeni. Testaan iPadeillä iMovie- ohjelmaa asiakaspalvelutilanteen kuvaamisessa, Kahoot – kyselyn käyttöä asioiden kertaamisessa sekä digitaalisen oppikirjan -Kaupan taitajaksi - käyttöä oman tiedon päivittämiseen (en ole aikaisemmin opettanut kyseistä opintokokonaisuutta).
1. Harjoittelupaikka, kohderyhmä ja opiskelijoiden yksilöllisten tuen tarpeiden huomioiminen
Harjoittelupaikka on Omnia Koulutus, Kirkkonummen kampus ja siellä ensimmäisen vuoden liiketalouden perustutkinnon opiskelijaryhmä. Opetusharjoitteluryhmässäni on tällä hetkellä 17 opiskelijaa. Yhdeksällä heistä (53 %) on henkilökohtaisen oppimisen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). Heistä kolme opiskelijaa on maahanmuuttajataustaista. Opiskelijat opiskelevat lukujärjestyksen mukaisesti ryhmässä ja opetan heille kaupan palvelua ja myyntiä ajalla 9.1.2017–15.3.2017 yhteensä 100 tuntia. 7.4.2017 opetusta on jäljellä vielä 53 tuntia.
Opiskelijoilla on useita erilaisia erityisen tuen tarpeita. Kaikki yhdeksän tarvitsevat tukea matematiikan oppimiseen (myös ammatillinen matematiikka), viisi tarvitsee tukea englannin kielen opiskeluun, kaksi tarvitsee tukea keskittymiseen, kaksi ruotsin kielen opiskeluun, kahdella on suuria vaikeuksia elämän hallinnassa, yhdellä on psyykkisiä vaikeuksia. Ryhmään keväällä tulleen uuden opiskelijan HOJKS täsmentyy 8.2.2017, jolloin siitä pidetään palaveri. Olen tehnyt taulukon ryhmän erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden vahvuuksista, tuen tarpeista ja muista huomioon otettavista asioista.
Opetettavat osa-alueet
Olemme jakaneet toisen liiketalouden opettajan kanssa opetussuunnitelman mukaiset opetettavat aihealueet. Opetan seuraavia aihealueita:
Palvelutilanteeseen valmistautuminen:
· Turvallisuusohjeet ja – järjestelmät
· Ergonomia, työkyky ja työhyvinvointi kaupan alalla
· Laatutavoitteet ja kestävän kehityksen mukaiset sosiaaliset, taloudelliset ja
ympäristöratkaisut yrityksen kilpailutekijänä
· Ympäristöohjeet
· Ammattialan yritystoiminnan rakenne ja kehityssuunnat sekä yhteistyökumppanit
· Kaupan alan liiketoiminnan ja sen kehittymisen arviointi
Asiakaspalvelu ja myynti:
· Tarvekartoitus, ratkaisun tarjoaminen ja lisämyynti
· Kassan käyttö (tähän liittyen myös ikärajapassi)
· Asiakkaan ja myyjän oikeuksia ja velvollisuuksia määrittelevät säädöksiä ja sopimuksia
· Asiakaspalautteet ja reklamaatiot
Harjoittelun toteutussuunnitelma ja aikataulu ja erityispedagogisten menetelmien käyttö
Toteutan harjoittelun liiketalouden opiskelijoille suunnatussa opetuksessa ryhmässä lukujärjestyksen mukaisesti 15.3.2017 saakka. Luon opetusryhmälle selkeän Moodle -alustan, jonne vien aiheeseen laatimaani materiaalit ja tehtävänannot.
Opetuksen toteutuksessa käytän soveltuvin osin myös kirjallista materiaalia, kuten kirjastosta lainaamaani Kaupan taitajaksi – oppikirjaa, mistä tulostan joitakin sivuja tehtävänantoihin. Olen hankkinut kirjan itselleni myös digitalisena versiona. Voin tehdä kirjaan sähköisesti merkintöjä ja muistiinpanoja. Näin harjoittelen ja opin samalla digitalisen oppimateriaalin käyttöä.
Toteutuksessa pyrin huomioimaan jokaisen opiskelijan ohjauksen tarvetta. Opiskelijoiden aiemmin opittujen taitojen hyödyntäminen tehtävien tekemisessä on tärkeää. Se lisää opiskelijan motivaatiota uuden tehtävän tekemiseen ja vahvistaa hänen aiemmin oppimaansa asiaa. Kaikki osaavat jonkin verran käyttää Wordia, Exceliä ja PowerPointia ja he saavat hyödyntää ja kehittää niitä taitojaan tehtävien teossa. Esimerkiksi kuluttajansuojalakiin liittyvässä kertaustehtävässä he saavat Ms Officen ohjelmia hyödyntäen työstää aihepiireittäin tulostettavat, seinälle laitettavat A3 koulutusjulisteet.
Moniammatillisen ja työelämäyhteistyön hyödyntäminen
Opetusharjoittelu sisältää yhteistyötä yhteisten aineiden opettajien kanssa, laaja-alaisen erityisopettajan kanssa, kuraattorin, opinto-ohjaajan ja opetuksen avustajan kanssa. Yhteisten aineiden opettajan kanssa suunnittelemme integrointituntien aikataulut ja toteutuksen. Laaja-alainen erityisopettaja antaa lisäopetusta jakson aikana ryhmälle matematiikassa. Kuraattori keskustelee elämänhallinnan kanssa painivien kanssa ja opinto-ohjaaja on mukana, kun suunnittelemme yksilöllisiä lukujärjestyksiä elämänhallinnassa tukea tarvitsevien opiskelijoiden kanssa. Laaja-alainen eritysopettaja Merja Mäkinen toimii ohjaavana opettajanani.
Ajoittain, esimerkiksi kun teemme ikärajapassin viralliset testit ja kun pidämme äidinkielen opettajan kanssa yhdessä tunnin työkyvystä, työhyvinvoinnista ja kokoustekniikasta, pyydän opetuksen avustajaa mukaan takaamaan kaikille työrauhan.
Kun harjoittelemme iMovie-ohjelman käyttöä kuvaamalla kirjastosta lainatuilla iPadeilla hyviä ja huonoja asiakaspalvelutilanteita, olen pyytänyt mukaan InnoOmnian digitaalisen kehittämisen erityisasiantuntijan tunneille varmistamaan oppimisen sujuvuutta.
Harjoittelun tavoitteiden seuranta ja arviointi
Keskustelen harjoittelun tavoitteista ja toteutumisesta ohjaajan kanssa. Lisäksi teen merkintöjä, reflektointia ja itsearviointia oppimispäiväkirjaan. Varsinaisen opetustyön ohella teen ryhmänohjaajana jatkuvaa havainnointia liiketalouden perustutkinnon opiskelijoiden läsnäolosta, jaksamisesta, hyvinvoinnista ja opintojen edistymisestä.
Ohjaava opettajani Merja Mäkinen antaa minulle neuvoja ja ohjeita aina tarvittaessa opetusharjoitteluuni liittyen. Lisäksi hän tulee seuraamassa opetustani perjantaina 17.2.2016. Tällöin aiheena on kassan käyttöön liittyvä lähimaksaminen.
Opiskelijoilla on useita erilaisia erityisen tuen tarpeita. Kaikki yhdeksän tarvitsevat tukea matematiikan oppimiseen (myös ammatillinen matematiikka), viisi tarvitsee tukea englannin kielen opiskeluun, kaksi tarvitsee tukea keskittymiseen, kaksi ruotsin kielen opiskeluun, kahdella on suuria vaikeuksia elämän hallinnassa, yhdellä on psyykkisiä vaikeuksia. Ryhmään keväällä tulleen uuden opiskelijan HOJKS täsmentyy 8.2.2017, jolloin siitä pidetään palaveri. Olen tehnyt taulukon ryhmän erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden vahvuuksista, tuen tarpeista ja muista huomioon otettavista asioista.
Opetettavat osa-alueet
Olemme jakaneet toisen liiketalouden opettajan kanssa opetussuunnitelman mukaiset opetettavat aihealueet. Opetan seuraavia aihealueita:
Palvelutilanteeseen valmistautuminen:
· Turvallisuusohjeet ja – järjestelmät
· Ergonomia, työkyky ja työhyvinvointi kaupan alalla
· Laatutavoitteet ja kestävän kehityksen mukaiset sosiaaliset, taloudelliset ja
ympäristöratkaisut yrityksen kilpailutekijänä
· Ympäristöohjeet
· Ammattialan yritystoiminnan rakenne ja kehityssuunnat sekä yhteistyökumppanit
· Kaupan alan liiketoiminnan ja sen kehittymisen arviointi
Asiakaspalvelu ja myynti:
· Tarvekartoitus, ratkaisun tarjoaminen ja lisämyynti
· Kassan käyttö (tähän liittyen myös ikärajapassi)
· Asiakkaan ja myyjän oikeuksia ja velvollisuuksia määrittelevät säädöksiä ja sopimuksia
· Asiakaspalautteet ja reklamaatiot
Harjoittelun toteutussuunnitelma ja aikataulu ja erityispedagogisten menetelmien käyttö
Toteutan harjoittelun liiketalouden opiskelijoille suunnatussa opetuksessa ryhmässä lukujärjestyksen mukaisesti 15.3.2017 saakka. Luon opetusryhmälle selkeän Moodle -alustan, jonne vien aiheeseen laatimaani materiaalit ja tehtävänannot.
Opetuksen toteutuksessa käytän soveltuvin osin myös kirjallista materiaalia, kuten kirjastosta lainaamaani Kaupan taitajaksi – oppikirjaa, mistä tulostan joitakin sivuja tehtävänantoihin. Olen hankkinut kirjan itselleni myös digitalisena versiona. Voin tehdä kirjaan sähköisesti merkintöjä ja muistiinpanoja. Näin harjoittelen ja opin samalla digitalisen oppimateriaalin käyttöä.
Toteutuksessa pyrin huomioimaan jokaisen opiskelijan ohjauksen tarvetta. Opiskelijoiden aiemmin opittujen taitojen hyödyntäminen tehtävien tekemisessä on tärkeää. Se lisää opiskelijan motivaatiota uuden tehtävän tekemiseen ja vahvistaa hänen aiemmin oppimaansa asiaa. Kaikki osaavat jonkin verran käyttää Wordia, Exceliä ja PowerPointia ja he saavat hyödyntää ja kehittää niitä taitojaan tehtävien teossa. Esimerkiksi kuluttajansuojalakiin liittyvässä kertaustehtävässä he saavat Ms Officen ohjelmia hyödyntäen työstää aihepiireittäin tulostettavat, seinälle laitettavat A3 koulutusjulisteet.
Moniammatillisen ja työelämäyhteistyön hyödyntäminen
Opetusharjoittelu sisältää yhteistyötä yhteisten aineiden opettajien kanssa, laaja-alaisen erityisopettajan kanssa, kuraattorin, opinto-ohjaajan ja opetuksen avustajan kanssa. Yhteisten aineiden opettajan kanssa suunnittelemme integrointituntien aikataulut ja toteutuksen. Laaja-alainen erityisopettaja antaa lisäopetusta jakson aikana ryhmälle matematiikassa. Kuraattori keskustelee elämänhallinnan kanssa painivien kanssa ja opinto-ohjaaja on mukana, kun suunnittelemme yksilöllisiä lukujärjestyksiä elämänhallinnassa tukea tarvitsevien opiskelijoiden kanssa. Laaja-alainen eritysopettaja Merja Mäkinen toimii ohjaavana opettajanani.
Ajoittain, esimerkiksi kun teemme ikärajapassin viralliset testit ja kun pidämme äidinkielen opettajan kanssa yhdessä tunnin työkyvystä, työhyvinvoinnista ja kokoustekniikasta, pyydän opetuksen avustajaa mukaan takaamaan kaikille työrauhan.
Kun harjoittelemme iMovie-ohjelman käyttöä kuvaamalla kirjastosta lainatuilla iPadeilla hyviä ja huonoja asiakaspalvelutilanteita, olen pyytänyt mukaan InnoOmnian digitaalisen kehittämisen erityisasiantuntijan tunneille varmistamaan oppimisen sujuvuutta.
Harjoittelun tavoitteiden seuranta ja arviointi
Keskustelen harjoittelun tavoitteista ja toteutumisesta ohjaajan kanssa. Lisäksi teen merkintöjä, reflektointia ja itsearviointia oppimispäiväkirjaan. Varsinaisen opetustyön ohella teen ryhmänohjaajana jatkuvaa havainnointia liiketalouden perustutkinnon opiskelijoiden läsnäolosta, jaksamisesta, hyvinvoinnista ja opintojen edistymisestä.
Ohjaava opettajani Merja Mäkinen antaa minulle neuvoja ja ohjeita aina tarvittaessa opetusharjoitteluuni liittyen. Lisäksi hän tulee seuraamassa opetustani perjantaina 17.2.2016. Tällöin aiheena on kassan käyttöön liittyvä lähimaksaminen.
Kommentit
Lähetä kommentti